Elektronikus ügyintézés – korszerű önkormányzatok „Az önkormányzati ASP rendszer továbbfejlesztése és országos kiterjesztése” elnevezésű projekt fejlesztései

„Az önkormányzati ASP rendszer továbbfejlesztése és országos kiterjesztése (ASP 2.0)” elnevezésű, KÖFOP-1.0.0.-VEKOP-15-2016-00008 azonosítószámú, az Európai Unió Szociális Alapja által 18, 884 milliárd forint, vissza nem térítendő összeggel támogatott projektben vállalt fejlesztések nagyrésze átadásra került, így az önkormányzatok számára biztosított az elektronikus ügyintézés lehetősége. – hangzott el a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség által szervezett sajtótájékoztatón 2020. január 23-án.

Az önkormányzati szektor számára kialakított önkormányzati ASP rendszer bevezetése két ütemben zajlott le, két Európai Uniós forrásból megvalósuló projektnek köszönhetően. Az ASP 1.0 projektben kialakításra kerültek a szakrendszerek, amelyeket több mint 100 közép-magyarországi településen kezdtek el használni. A pilot projekt tapasztalataira alapozva kezdődött meg az ASP 2.0 projekt előkészítése 2015-ben.

Az önkormányzati ASP rendszer lényege, hogy egy ún. alkalmazás szolgáltatás (Application Service Provider) technológia segítségével az állam térítésmentesen biztosítja az önkormányzati feladatellátás egyes elemeinek informatikai támogatását az önkormányzatok számára egy komplex alkalmazáscsomag rendelkezésre bocsátásával. Az alkalmazáscsomag az integrált szakrendszereinek köszönhetően országosan egységes, korszerű elektronikus ügyintézési lehetőséget nyújt az E-önkormányzat portálon (https://e-onkormanyzat.gov.hu) keresztül az állampolgárok és vállalkozások részére.

Az önkormányzat munkatársai egy, a mindennapokban használt internetböngésző segítségével és az elektronikus személyi igazolványukkal történő hitelesítést követően férnek hozzá az ASP keret- és szakrendszereihez.  Az önkormányzati ASP rendszer elsők között használta az elektronikus személyi igazolványt a rendszerbe történő belépés hitelesítésére, ezzel garantálva a jogosultságok ellenőrzését és a biztonságos adatkezelést. A Kormányzati Adatközpontból központilag nyújtott, felhő alapú szolgáltatás előnye, hogy minden önkormányzat azonosan magas színvonalú és a mindenkori jogszabályoknak megfelelő szolgáltatáshoz fér hozzá.

A projekt következő jelentős mérföldköve a 2020 első negyedévétől hozzáférhető online fizetési rendszer elindítása, amelynek segítségével az E-Önkormányzat portálon nem csak ügyindításra és ügykövetésre van lehetőség, hanem adók, díjak valamint számlák kiegyenlítésére is.

A Széchenyi 2020 program keretében megvalósult projektről bővebben az ASP 2 oldalán olvashatnak. 
 

2020-01-28